Zapraszamy Państwa na wyjątkowy wernisaż połączony ze wspaniałym koncertem. To wydarzenie odbędzie się w ramach trwającej od 13 do 21 sierpnia dziesiątej edycji PIŁA FESTIVAL.
O Pomiędzy Wojtka Beszterdy i Sebastiana Czaji.
To co najciekawsze zazwyczaj dzieje się pomiędzy. W wyniku wolnej wymiany myśli między ludźmi.
W teraźniejszości − migoczącym ułamkiem sekundy między przeszłością a przyszłością. Między Sacrum a profanum. Pomiędzy zmysłami.
Sytuacja, którą proponują Wojciech Beszterda i Sebastian Czaja w opuszczonym poewangelickim kościele w Ujściu, wydaje się dotykać tej przestrzeni z każdej możliwej perspektywy, wciągając nas w sam środek przecinających się dychotomicznych linii.
To bowiem, co pomiędzy, mimo że pozornie rozdziela, oddziela, rozróżnia, najczęściej jednak łączy. Często wytwarza nową wartość, a przynajmniej wskazuje pewną wspólnotę obszaru. W przypadku sztuki zachęca ona odbiorcę do wysiłku szukania wspólnego mianownika, dzięki któremu odnajdujemy przesłanie twórcy. Proste w swej formie prace Wojtka Beszterdy właśnie przez oszczędność środków wyrazu czynią to szczególnie sugestywnie. Przepełnione swoistą nostalgią nie podają tego naiwnie, lecz angażują nas za pomocą wielu zmysłów, nie tylko wzroku. Przykładowo elementy „Spadku” uruchamiają nas kinestetycznie: drobnymi przemieszczeniami punktu obserwacji próbujemy odnaleźć ten jeden, zapamiętany (?) obraz twarzy z przeszłości. Doznanie białej rękawiczki otulającej dłoń, którą przesuwamy powiększającą soczewkę po tafli szkła nad wyeksponowanymi w gablotach archiwalnymi zdjęciami, silniej wciąga nas w dialog z fotografią – zawieszoną między przeszłością wyzwolonej migawki, a szmerem stóp stąpających po posadzce dawnego zboru w
trakcie oglądania wystawy. W tę aurę czarno-białych fotografii i materialności obiektów: murów świątyni, drobinek kurzu prześwietlanego promieniami słońca wpadającymi przez wąskie okna wkracza kolejne doznanie – ponadczasowe dźwięki bachowskich sonat wykonywanych na XVII wiecznych skrzypcach przez Sebastiana Czaję.
Aleksander Skriabin – wybitny XX w. rosyjski muzyk, teozof i wyznawca synestezji między muzyką i obrazem postulował, że poszczególne akordy posiadają własne barwy, zaś jednym z wyzwań współczesności jest przekraczanie granic muzyki i sztuk plastycznych (w tym celu zaprojektował nawet fortepian świetlny z kolorowymi klawiszami). Jego Prometeusz to unikalna symfonia na dźwięki i barwy.
Gdy wczuwam się w prezentowaną wystawę mam przekonanie, że tu mechanizm działania jest jeszcze inny: tu barwy wytwarzają się w wyniku współbrzmienia fotograficznych prac Wojtka i muzycznych interpretacji Sebastiana. Gdzieś pomiędzy monochromią srebrowych obrazów, rezonowaniem dźwięków skrzypiec, pomiędzy dojrzałym a młodym pokoleniem, pomiędzy wiekowymi murami świątyni a energią i otwartością na sztukę odwiedzających gości – rodzi się barwny motyl, który zaczyna unosić się i migotać nad powierzchnią codzienności. Jeszcze materialny, już metafizyczny.
Wojciech Sternak
pomiędzy Warszawą a Piłą, 2018
Impreza zorganizowana w ramach odbywającego się w dniach 13 – 21 sierpnia Piła Festival & Academy.
To wyjątkowa idea promocji wybitnie utalentowanych muzyków smyczkowców jak również koncerty w wykonaniu światowej sławy artystów. Dyrektorem Artystycznym jest jeden z najbardziej utytułowanych polskich skrzypków profesor Hochschule der Künste w Bernie, koncertmistrz Orkiestry Opery Zuryskiej Bartłomiej Nizioł.
Odbędzie się 12 koncertów m.in. jazzowy: Smoczyński/Braun; koncert 8 Pór Roku, na którym wykonane zostaną kompozycje A.Piazzolli i M.Richtera; Koncert Nocny w wykonaniu Bartka Nizioła oraz fakultety artystyczne i wernisaż wystawy Pomiędzy/Between!